Septisemia - Ayurveda Rawatan Herba

Septisemia - Ayurveda Rawatan Herba

Septisemia ialah kehadiran bakteria dalam darah dan merupakan petunjuk jangkitan yang teruk. Jangkitan ini mungkin timbul dari mana-mana di dalam darah dan boleh merebak dengan cepat, sering dengan, akibat yang mengancam nyawa yang serius. Pada mulanya, terdapat demam yang tinggi, pernafasan cepat, kadar jantung yang cepat dan gejala boleh maju dengan pesat untuk memasukkan tanda-tanda kejutan - suhu yang rendah atau tinggi, jatuh tekanan darah, kekeliruan mental dan gangguan darah. Keadaan ini boleh menyebabkan akut sindrom masalah pernafasan, yang seterusnya boleh memberi kesan yang melata dan menyebabkan kegagalan organ berganda. Keadaan ini diuruskan oleh hospital segera dalam rawatan rapi, cecair intravena, oksigen dan antibiotik.

Walaupun septisemia istilah menunjukkan umum, jangkitan yang teruk dan membawa seseorang untuk berfikir bahawa ia boleh dikawal dengan terapi antibiotik yang sesuai, dalam realiti, keadaan adalah agak berbeza. Sebahagian besar morbiditi yang berikutnya dan kematian bukan disebabkan oleh jangkitan sebenar tetapi kesan jangkitan mempunyai pada badan dan tindak balas badan yang terhasil kepadanya. Jangkitan akut boleh menyebabkan tindak balas keradangan yang teruk dalam pelbagai sistem badan; kerosakan organ dari edaran dikurangkan; imuniti dikompromi yang gagal mengawal jangkitan dan keradangan; dan tindak balas imun condong di mana badan mensasarkan organ sendiri dan secara beransur-ansur memusnahkan mereka. Ubat-ubatan Ayurveda boleh memainkan peranan yang sangat penting dalam mengurangkan kedua-dua jangkitan utama dan juga tindak balas yang merosakkan bahawa ia menjana dalam badan.

Ubat-ubatan Ayurvedic seperti Triphala-Guggulu, Sukshma-Triphala, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Chandra-Prabha-Vati dan Ras-Manikya boleh digunakan untuk mengawal jangkitan umum di dalam badan. Ubat-ubatan seperti Triphala (Tiga buah-buahan), Haridra (Curcuma longa), Daru-Haridra (Berberis aristata), Kutki (Picrorrhiza Kurroa), Tulsi (Ocimum sanctum), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Gokshur (Tribulus Terrestris), Saariva (Hemidesmus indicus ), Guduchi (Tinospora cordifolia), Nimba (Azadirachta indica), Arjun (Terminalia arjuna), Pippali (Piper longum), Bhumiamalaki (Dukung anak), Surya-Kshar, Yav-Kshar, Punarnavadi-Qadha, Gokshuradi-Qadha, Bhunimbadi- Qadha, Panchamrut-Parpati, Kutaj-Parpati dan Suvarna-Parpati digunakan untuk menghilangkan racun berbahaya dari badan dan untuk mengekalkan fungsi organ-organ penting seperti jantung, paru-paru, hati, usus dan buah pinggang.

Ubat-ubatan seperti Bruhat-Vat-Chintamani, Maha-Laxmi-Vilas-Ras, Nardiya-Laxmi-Vilas-Ras, Siddha-Makar-Dhwaj-Ras, Hem-Garbha-Ras dan Shrung-Bhasma boleh digunakan untuk mengekalkan peredaran badan dan wajar organ-perfusi supaya organ-organ tidak mati dan gagal. Sambutan radang dan negeri imunisasi dikompromi boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Manjishtha (Rubia cordifolia), Shatavari (Asparagus racemosus), Ashwagandha (Withania somnifera), Tulsi, Yashtimadhuk, Gokshur, Punarnava, Ras-Sindur, Suvarna-Sutshekhar-Ras, Kamdudha-Ras dan Chandrakala-Ras.

A penggunaan bijak dan tepat pada masanya ubat-ubatan Ayurvedic di septisemia dengan itu boleh membantu mengurangkan kadar kematian dan morbiditi yang dikenali untuk menjadi sangat tinggi dalam keadaan ini. Oleh kerana semua pesakit yang sakit teruk, ubat-ubatan perlu serbuk dan dicampurkan dengan madu dan susu dan kemudian ditadbir melalui tiub naso-gastrik. Semua pesakit perlu dirawat di unit rawatan rapi. Rawatan Ayurveda boleh dimulakan selepas mengambil penjagaan yang mencukupi isu medico-legal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar