Cassia dan Cinnamon - Beberapa Perbezaan

Cassia dan Cinnamon - Beberapa Perbezaan

Cassia atau Cassia Bark (Cinnamomum aromaticum, sinonim C. cassia) sering digantikan dengan Cinnamon (Cinnamomum zeylanicum dan C. Verum) kerana ia adalah lebih murah untuk memupuk dan merupakan saudara dekat dengan kayu manis. Cassia adalah terutamanya berasal dari Selatan China, Bangladesh, India, dan Vietnam. Korintje cassia Indonesia (Cinnamomum burmanni) atau cassia Padang terutamanya apa yang diimport ke Amerika Utara.

Cinnamon asalnya berasal dari Asia Selatan dan Hindia Barat, bermula sejak sejauh sekitar tahun 2700 SM. Herba aromatik (rempah) telah berkembang dan digunakan oleh pengamal perubatan Cina dan Ayurveda awal sebagai rawatan untuk demam, cirit-birit, penghadaman, kesakitan, dan gigi (gigi dan gusi) penyakit, dan banyak lagi. Ia telah digunakan sebagai antiseptik untuk membantu membunuh sesetengah jenis kulat Staph, bakteria, dan lain-lain mikro-organisma. Di samping itu, kayu manis ditambah kepada natron (iaitu, mineral semulajadi yang menyerap air dan agen pengeringan) pembalseman campuran yang digunakan oleh masyarakat Mesir purba, semasa mumia, di mana rongga badan telah dipenuhi dengan rempah ini sebagai pengawet. Herba (daun dan kulit kayu), minyak, tonik, teh, dan kemenyan adalah sangat berguna untuk perubatan, aromaterapi, masakan, dan untuk magik (Hoodoo rohani) tujuan-seperti:

Unjuran Astral
Kreativiti
Ramalan
Tenaga (Kuasa)
Healing
Cinta (Nafsu)
Meditasi
Wang Lukisan (Kekayaan)
Perlindungan
Bersuci (Pembersihan)
Kejayaan
Nama-nama lain untuk Cinnamon:
Ceylon kayu manis, Cinnamon Benar
Bahasa Arab: Qerfa
Cina: Yook gway
Perancis: cannelle
Jerman: Ceylonzimt, Kaneel
India: dal-Chini, darchini, dhal cheene
Itali: Cannella
Sinhala: kurundu
Sepanyol: canela
Tamil: karuvappadai
Jenis lain Cassia:
Cassia Cina (Cinnamomum cassia) atau Cassia - berasal dari Burma dan China Selatan.
Cassia India (Cinnamomum tamala) - berasal dari India.
Saigon cassia (Cinnamomum loureirii) - berasal dari Indonesia; ditanam di Korea dan Jepun.
Bark Oliver (Cinnamomum oliveri) - pengganti Australia cassia dan kayu manis.
Mossoia Bark (Cinnamomum) - pengganti Papua New Guinea untuk cassia dan kayu manis.
Semua dalam semua, Senna (Senna Genus) dan Cassia (Cassia Genus) kedua-duanya adalah sebahagian daripada Fabaceae keluarga manakala Cinnamon adalah Lauraceae Keluarga dan Cinnamomum Genus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar